Petua Merawat Ulser Mulut

Assalamualaikum

Pedihnya bibir kini.Ada dua tompokan ulser kat bibir saya.Mulut pun dah ala - ala di suntik botok lagi hehehehe tebal dan muncung semacam je.Selalu kalau jadi camni saya sapu Bonjela dah lega namun kali ni dah hampir seminggu malah makin membesar pulak.Kalau time pedih tu cakap ala-ala seksi gitu persis Angelina Jolie gitu. Akhirnya En.Ad tak menahan tengok bibir saya yang amat seksi dia dia pergi belikan satu ubat yang agak kebas.Letak je kat tempat user tu terasa kebas semacam je.Jadinya takdela bising2 lagi.. pedih..pedih...

Aiman pulak selalu nasihatkan saya mama minum la air kosong banyak2 nanti cepat la lega hehehehe sebijik ayat mama tu.Panjang pulak mukadimahnya.

Ok petuanya 

Gunakan pencuci antiseptik mulut
sapu ubat ulser mulut seperti gel atau krim penahan sakit
Elakkan makanan pedas dan panas
Banyakkan minum air kosong

Jika ulser mulut tak lega dalam 14 hari mlalah makin merebal sila dapatkan rawatan doktor sebabnya ulser mulut ini berkemungkinan besar tanda awal Barah Mulut

22 comments:

  1. vitamin c pun elok juga unk ulcer mulut :)

    ReplyDelete
  2. try kumur air garam..sy selalu buat OK =)

    ReplyDelete
  3. setuju dik & thanx sharing
    akk pernah kena huhuhu
    x tahan sampai kena ke lidah
    last2 ke klinik
    memang dia bagi gel .. alhamdulillah ok dah
    rasa serik lak huhuh

    ReplyDelete
  4. thanks kak.. baru je seminggu dua ni amalkan vitamin c :)

    ReplyDelete
  5. tq sharing info ini. salam Syawal..

    ReplyDelete
  6. br jer nak puji bibir gambar header tu comel n seksi..huuhuu..mg cpt sembuh yer syiela

    ReplyDelete
  7. ulser mulut atau mata ikan . ntah knp mata ikn ad dlm mulot . hehe .. yup . mulot kalah kila pery kalau dah ad ulser dlm mulot ..

    ReplyDelete
  8. Kene byk minum air kan Syiela, moga segera sembuh ye

    ReplyDelete
  9. kalau kurang tido pun leh kena ulser mulut ni

    ReplyDelete
  10. sebenarnya sis..minum air masak byk adlah petua / tips segala penyakit..sbb dlm bdn kite sistem2 dlm badan bnda utama yg dorg nak adalah air.. :)

    moga cepat sembuh ya kak :)

    ReplyDelete
  11. perit kan klu ulser menyinggah kat bibir hehehe..
    info bagus ni...pasni leh cuba

    ReplyDelete
  12. kena ulser ni mmg sakit..akak biasa letak garam je,mmg pedih tp kejap je baik..hehe

    ReplyDelete
  13. bonjela takde..selalu jadi mangsa garam..letak sampai pecah darah...esok terus baik..tp nk menahan pedihnya tu...haahaha....mcm menahan contraction nk bersalin gak aa...

    ReplyDelete
  14. memang akan sakit kan..kalau letkkan asam kat ulser tu memg akn hilang taw, tapi kena tahan pedih sngt...

    ReplyDelete
  15. kena cepat jumpa doktor nanti penyakit yang lain datang...

    ReplyDelete
  16. kena minum air banyaklah,saya pakai ubat sinseh,mcm powder.

    ReplyDelete
  17. g check dr la tkt melarat pulak

    ReplyDelete
  18. sha biasanya kumur guna garam ja ka..lau d sdkn kita panggil ugam..ni panas dalam..mmg skit la

    ReplyDelete
  19. Aku br kena ulserrrr

    ReplyDelete
  20. sy bru 3ari kena ulser kt gusi gigi sebelah atas n kt bibir bawah..ank laki sy 1thn 5bln terlalu aktif nk cakar tmpt lain tmpt lain yg terkena..yg bibir tu sbb berlaga puncanya luka n berdarah je..tup2 tau2 da kena ulser..nk minta pendapat selain garam untk ubt ulser..xsggp rasanya nk bubuh garam..blh menangis sy.

    ReplyDelete
  21. garam mmg terlalu pedih dear... rasanya bagi kumur antiseptik better... saya cuba tu dekat anak2 mmg cepat sembuh...then suruh dorang minum air kosong bg banyak in shaa allah sangat membantu

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^


GUA BLOG


CARI MEMBER

BUSUK

PING JE