Serawa Labu

Assalamualaikum

Serawa labu ni saya buat semalam dek permintaan En.Ad.Lama dah sia nak makan tapi bininya tak sempat-sempat nak b uat.Jadi semalam saya merajinkan diri membuatkan.Ni rupanya serawa labu ni kalau kat tempat korang panggil apa ye :)



Ini untuk saya makan.Sepatutnya tak boleh makan lagi tapi teringin punya pasal ngap juga sikit.Degil betul! Malamnya saya dah mula takut. hehhehe kang terketar-ketar macam demam kura haru :) tapi alhamdulillah ok je tido semalam cuma semput je sikit kena inhaler satu puff terus lena sampai ke pagi :)

Resepi untuk setengah biji labu ( labu yang sangat besar ye)

8-10 sudu gula ( sudu yang panjang tu)
santan (1 biji kelapa) 
sagu (ikut suka )

cara-caranya 

1. Buah labu di potong sebesar tapak tangan.Kalau boleh rendam dengan air kapur (kapur yang orang makan dengan sireh tu) dalam sejam dua.Tujuannya untuk mengelakkan dari labu berderai

2. Masak labu dengan gula tadi ( kalau mak saya panggil sira).Tujuan masak dengan air gula ni supaya manis gula tu menyerap ke dalam buah.Tak la nanti kuah je manis tapi labunya tawar semacam.

3. Agak labu dah lembut sikit masukkan sagu dan akhir sekali masukkan santan.Letakkan juga secubit garam.Tujuannya lupa la nak tanya mak hehhehe.

4. Bila labu dah betul-betul lembut angkat dan hidangkan.

Sangat mudahkan resepi mak saya ni.Cuba la ^_^


*** saya ada lagi setengah biji labu. nak buat apa ye. dah tak de idea. Nak buang memang sayang.

28 comments:

  1. tok wani rajin buat serawa labu ni...:)

    ReplyDelete
  2. follow this site .

    visit me @ appledahyun.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. tak pernah buat dan tak pernah pula makan..hehehe

    ReplyDelete
  4. hahaha.. saya pun tak tau nama dia apa.. sebab ni first time tgk..hehehe

    ReplyDelete
  5. eh kenapa nak buang pulak.... buat masak lemak labu... sedap juga...

    1. potong dadu labu tu... (potong besar2 sikit pun ok) - cuci dan tapis...
    2. masukkan labu dlm periuk, letak santan + air dan serai (dititik)
    3. bila mendidih letak sikit garam...
    4. agak2 labu dah empuk, angkat... dan hidang...

    heheh... syiela... kalau org N9, tambah sikit cili padi + kunyit yang dimesin... sedap juga tau... pedas2 sikit... cuba la..

    ReplyDelete
  6. Uishh sedapnyeee, akk dah lama x mkn serawa labu nie, lebih kurang pengat labu lahh org panggil kan ;)

    ReplyDelete
  7. ooo cenggitu buatnye..kena try ni..sendiri mmg suka makan serawa.

    ReplyDelete
  8. ohh tak pernah makan kot kak....hehehe macam tak pernah nmpk je.

    ReplyDelete
  9. wah,,mesti sedap nie...lepas nie nk cuab try lah..
    kauh serawa durian sy pernah makan, mmg sedap...

    ReplyDelete
  10. slalu makan serwa durian je

    #labu msk lemaksedap

    ReplyDelete
  11. bestnya serawa labu tu... tapi izan pun sgt2 jarang beli labu sbb yg lain tak makan labu.

    ReplyDelete
  12. sedap tu..dah lama tak makan serawa labu nih

    ReplyDelete
  13. Tak pernah tengok n tak pernah makan! Rasa manis sperti pengat ke...teringin pulak nak rasa!

    ReplyDelete
  14. ingatkan apa serawa labu tadi...hehe..rupanya cam pengat labu eh..lama juga tak buat ni :)

    ReplyDelete
  15. tak pasti pulak dekat kelate panggil ap .. sb jarang makan .. hehe . biasenye beli . rajin yee masak sendri .. terima kasih utk rsipi :)

    ReplyDelete
  16. yang separuh lagi buat sayur lemak la kak, sedap

    ReplyDelete
  17. akak panggil pengat labu...
    yg lebih boleh buat masak lemak cili api labu..pastu masukkan udang juga :)

    ReplyDelete
  18. serawa labu yerk... selalu buat takder boh sagu.. haa kampung akak pun panggil pengat labu...

    ReplyDelete
  19. Tu petuanya supaya labu x berderai,stgh labu tu Syila buat bingkalah.

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^


GUA BLOG


CARI MEMBER

BUSUK

PING JE