Tuesday, November 27, 2012

Alkisah Di Kedai Bahan Kek Dan Roti

Assalamualaikum

Semalam balik kerja terus ke kedai bahan kek dalam misi utama mencari whipping cream. Langkah ja masuk kedai tu mak ai wangi sungguh aih.. tak terkata... bau kek ada bau biskut ada terasa macam nak dok situ teruih tak mau keluaq dah ( tu dia aih... nampak sangat tak pernah beli bahan buat kek)

Sebelum ni saya jenis beli yang segera je.Balik campur-campur siap  hehehhe. Berbalik masa kat kedai tadi.Masuk ja terus terjenguk jenguk.Belek sana belek sini hehhehhe pastu jenguk pulak whipping cream.Wah ada banyak rupanya UHT whipping cream la ntah apa ntah lagi.Last last saya tanya pembantu kedai tu kak whipping cream non dairy tu sama ke cam yang ni ( saya tunjuk yang UHT) dia cakap tak dik kalau tu di panggil fresh cream ( oo pulak) yang tu ada peti kat depan nun.

Saya pun menjengah ke depan buka peti tengok ada 3 jenis. alamak camna ni.Kebetulan tokei dia ada kat situ. Mau tanya a... mana whipping cream non diary.Dia tanya lu mau jenama apa.Kalau mau sedap amik ni.Saya conpius dah.Saya cakap i tak tau ooo.. i baru nak cuba..ooo ya ka kalau camtu u amik ni la. hehhehe malu kejap. 

Beratur kat kaunter nampak akak tu tengah dok nak bayar.Saya tegur wah kak banyak beli tepung.Dia cakap ye la sekarang ni orang gila durian crepe.Ni akak nak buat rasa coklat pulak.saya cuma angguk kepala tapi tengok tepung yang dia beli tu kebanyakannya tepung pancake... ooo dia pakai tepung pancake rupanya boleh try lepas ni.Semalam tak berani sebab baru nak mencuba kang tak jadi punah!

Bila sampai turn saya bayar jumlahnya RM9.90 lepas tu boleh keluar tapi saya tertarik dengan macam macam bahan kat dalam tu.Saya tengok ada bekas coklat yang pelbagai bentuk.Semua cantik cantik.Nampaknya lepas ni saya kena rapat lagi dengan Kedai bahan kek ni kalau tidak apa guna ada oven kat rumah ye dak :)

Terpaksa melangkah keluar dari kedai tu dengan terpaksa rela kang tak pasai tuan kedai halau keluar lama2 kat situ

Dan hasilnya jadilah durian crepe saya seperti yang kat SINI resepi pun ada sekali kat SINI

31 comments:

  1. masuk kedai kek, boleh buat orng menggila kejap..sebab mcm2 ada dalam tu..sy klau masuk pun, lain yng dicari, lain juga yng dapat bawak balik..hehe

    ReplyDelete
  2. kalau KA ke kedai ni alamatnyer berjam2 membelek bahan hehe

    ReplyDelete
  3. tak penah cuba wat lagi.. so far baru skali je penah makan DC tu.. huhu

    ReplyDelete
  4. BUAT BYK2..BUI NAK MINTAK..HEEHHE

    ReplyDelete
  5. kak whip cream kat kedai kek ada jual yang timbang...sebab kalau setakat nak wat makan2 leh beli yang sikit2..sy beli 200g rm3.50..

    ReplyDelete
  6. kalau ada oven tapi tak digunakan nak buat apa ye tak...

    ReplyDelete
  7. suke jugak masuk kedai baking. bau sedappp kan. rase takmo kuar. hehe.

    ReplyDelete
  8. kalau pi kedai roti n kek mmg rambang mata...kih3x teruja sebab byk brg yg kita xpenah jumpa dan xtaw..

    ReplyDelete
  9. Ohh... beli whipping cream sebab nak buat duraian crepe ye Syiela. Anak-anak mesti puaslah makan.

    ReplyDelete
  10. kt sini susahnya nak dapatkan whiping cream..

    ReplyDelete
  11. rajin....saya asik order ajer...hihi

    ReplyDelete
  12. selalu pakai whipping cream yg brand anchor tu je. xbaca dah description UHT ke non dairy ke. huhu..

    ReplyDelete
  13. bestnya ada oven... akak tak de oven... :(

    ReplyDelete
  14. Bestnya kalau ada kedai bahan kek dekat ngan rumahkan!

    ReplyDelete
  15. akak nanti buat pos kat wani sikit taua hahahaha...xmenahan siap soh pos

    ReplyDelete
  16. teringin nak buat, tapi takut tak jadi..hihih

    ReplyDelete
  17. Myra pun dah lama tak jengah kedai kek ni..
    Sure akan terpinga2 jugak :)

    ReplyDelete
  18. puteri kalau masuk kedai kek memang tak ingat nak keluar dah..hehe

    ReplyDelete
  19. sekarang untung kedai kek..hehe fenomena durian crepe..

    jijah beli jelah boleh kak.. alatan pon xde..

    ReplyDelete
  20. sebut whipping cream tu dah agak mesti nak buat durian crepe..camne rupa durian crepe yg syiela buat..

    ReplyDelete
  21. Owh guna tepung pancake yek..nnt bleh M try gak..

    ReplyDelete
  22. tak penah try pun lg..semalam suami dok bg hint dah pasal durian crepe nih..mcm nak kena try gak la nih...

    ReplyDelete
  23. bgus ye akak tu nk cbe sesuatu yg baru..perisa coklat...nnt weekend ni nk bt la :)

    ReplyDelete
  24. Klu kak Nurul pegi kedai bahan buat kuih pun rasanya semua nak diangkut bawa blk.

    ReplyDelete
  25. hari tu mencari whipping cream jugak. tapi tak ada tanda halal. saya pun tak jadi beli la. husben pun dok bising2 bg tazkirah pasal mkn benda2 gitu. adehhh... nnt nak try cari kat kedai kek pulak la.

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^