Kelebihan Sahur

Assalamualaikum


Bila puasa makin menjengah ke pertengahan kita semakin liat bangun sahur. Ada yang terus meninggalkan sahur. Ada juga yang makan terus sebelum tidur. Sebenarnya banyak kelebihan bersahur ni


Eloknya kita banyakkan minum air kosong dan jangan lupa juga buah kurma sebagai pembekal tenaga.

"Umat Islam disunatkan untuk makan sahur sama ada bagi puasa wajib mahupun puasa sunat, sekalipun mengambil sedikit sahaja dari makanan atau pun minuman. Hikmah disunatkan makan sahur ke atas orang yang hendak berpuasa ialah untuk memberi kecergasan dan memperbaharui niat untuk berpuasa pada esok harinya. Orang yang berpuasa dan makan sahur pada waktunya dengan niat kerana Allah, nescaya Allah akan memberikan rahmat dan keberkatan di dalam hidupnya dan inilah kelebihan yang tidak diperolehi melainkan bagi orang-orang yang bersahur sahaja"


*** suka sahur lewat.kang lepas makan basuh baju menyimpan rumah dah subuh ^_^

12 comments:

  1. Sahur tu penting. Klu tak, membakar ulu hati sy!

    ReplyDelete
  2. memang bnyak hikmahnya bangun sahur..tapi pagi tadi i tak sempat nak sahur ler...ekekeke

    ReplyDelete
  3. Saya pun selalu sahur lewat, terus tgu subuh Kalau awal, mesti nak tido balik. Takut terbabas..

    ReplyDelete
  4. Kakak tak boleh tak sahur sebab dah terbiasa. Puasa sunat pun kakak sahur juga.

    Eh.. ingatkan salah masuk rumah tadi:)

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... semua yang Allah jadikan itu berhikmah untuk kita kan :)

    ReplyDelete
  6. Tapi masih ramai yg mals nak bangun sahur ni kan!

    ReplyDelete
  7. sahur sambil tutup mata... hoho...

    ReplyDelete
  8. Memang banyak kelebihan bersahur ni. :)

    ReplyDelete
  9. sahur pukul 5 pagi sambil mesin baju,..kemas rumah...bln puasa mmg kerja rumah cepat siap....

    ReplyDelete
  10. wani sahur ambik air kosong dg kurma jer...klu nasi mmg tekak xboleh terima nanti rasa meloya jer hihi

    ReplyDelete
  11. sy mmg sahur lambat.. xreti nak sahur awal2 hihi

    ReplyDelete
  12. ehem..mama sahur pukul 4.30..tak selera makan pun..

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^


GUA BLOG


CARI MEMBER

BUSUK

PING JE