Bapa Jenis Apakah Ini?

Assalamualaikum

Hari tu sempena sukan kat Padang Hicom Sg.Petani entrynya kat SINI. Aku terperasankan sorang budak ni (non malay bukan yang do do cheng tu tapi yang bung bang bung pang dan ada bunyi kling kling loceng ). Harap korang dapat apa yang aku nak sampaikan hehehhe punya la panjang. 

Budak ni punya la buas aka hyperaktif. Kami parents yang tolong tengokkan (parents dia tak datang) pun jenuh nak kawal dia. Kejap hilang.. kejap2 hilang... Bila diamati betul aku terperasan ada 2 @ 3 parut kat dahi yang menjalar dari tengah kepala. 

Jadi mood wartawan pun mula menjalar.Nak tanya parents lain sure dorang pun tak tau jadi aku tanya cikgu sendiri. Cikgunya kata itu parut tu. Bapanya pukul sampai berdarah.Bila ditanya kenapa dipukul sampai sebegitu sekali (itu juga yang cikgu tanya dekat bapanya).Korang tau tak apa bapanya jawab.Alah cikgu ini budak banyak degil tak mau dengar cakap orang.. banyak jahat.. bla..bla..bla.. (dialek dorang la).

Ada juga bapa sebegini di zaman moden ni dan bila di tanya maknya tak tolong ke.Bukan setakat anak dengan mak mak dia bapanya hentam. Mak dia pun bila tak tahan lari dari rumah tapi kejap je lepas tu balik pulak.

Kesian sangat budak ni tau.Bila tau kisahnya terasa macam nak peluk je dia.mesti sangat kurang kasih sayang.Tapi budak ni tak faham sangat cakap melayu.Nasib la cikgu pandai berbahasa dia.

Kalau nak ajar anak pun bukan pukul sampai berdarah darah dan bukan kepala tempatnya sebab kat situ tempatnya otak.dan otak untuk berfikir.Rasanya bapak dia ni memang tak dak otak.Kalau ada mungkin letak dekat lutut kot sebab tu dia rotan kat kepala.

Kita ni nak jentik pun tak kat situ.Dia pi HENTAM aka TIBAI kat situ.ayoooo... memang tak berperikemanusiaan langsung tau. Bukan kadang kadang tau dia kena tapi kerap kali.


Terpikir juga apakah nasib budak ni di masa akan datang.Akan jadi sangat jahatkah atau makin baikkah sebab sekarang pun kat sekolah tu cikgu tak boleh nak kawal. Habis sangat cikgu bagi bantal dan suruh tido.Sebabnya dia suka mengganggu budak budak lain kadang kadang tu dia sempat gak 'gurau kasar' yang menyebabkan dia di pinggirkan kat sekolah

Sangat sedih tiap kali mengenangkan nasib budak ni.Selalu juga bertanyakan Aiman tentang perkembangan dia kat sekolah.Seperti biasa bila dia buat hal cikgu akan suruh dia tidur.Kesiankan.Mungkin budak ni amat tertekan...

*** Moga bapa budak ni di beri otak yang lebih berakal untuk berfikir.

12 comments:

  1. terkedu minah baca ni..tak dpt bayangkan cam mana bapak takde akal ni buat anak dia camtu...cam mana lah anak tu nak membesar dgn bapak yg ganas cam gitu yer...kalau anak dia rosak suatu hari nanti,ternyata itu sikap dari bapaknya sendiri...

    ReplyDelete
  2. gilo..tu la peik manusia la ni nape la dah takder hati dan perasaan..anak sendiri tu..bile dh mati budak tu puas la hati dia gamaknya...

    ReplyDelete
  3. Sedihnya ada penjaga yg begitu. Kalau Syiela nak tahu bapak kakak tak pernah pukul anak, yg ada biasa arwah mak kakak cubit. Sebab kami dulu kalau kena jegil pun dah takut. Tiba pada anak bapak kakak sebaik kami menikah satu pesan dia pada anak dan menantu jgn suka pukul anak bila dah ada anak sebab itu pantang bapak kakak...

    OK juga anak bapak jadi org walau pun tak pernah kena pukul.

    ReplyDelete
  4. ehem..kesian kat ank yg tak berdosa tu..ramai bapa yg begitu skrg ni..

    ReplyDelete
  5. ishhhh...bengong bapak budak ni..memang tak ada akal tu..kesian betul kat anak dia kan???apa lah nasib dia nanti..nape tak buat report jer..??

    ReplyDelete
  6. tak terkejut kalau bapak bung bang kling kling tu yg buat camtu sbb diorg ni mmg terkenal tak guna otak. Just pdgn peribadi sy.

    ReplyDelete
  7. siannyaa...takde ilmu parentinglah bapak dia tu...buat anak tau...didik anak main taramm jek..

    ReplyDelete
  8. takut budak ni bila dah besar jadi rendah keyakinan diri lak...

    ReplyDelete
  9. http://hunyieda.blogspot.com/2012/06/awesome-giveaway-by-us.html mari join sini dear..byk hadiah menarikk..

    ReplyDelete
  10. dunia skrg ni mcm2.. pelik betoi bapa dia tu...

    ReplyDelete
  11. Siannya dgn budak tu,apa punya bapaklah bengis dan garang camtu.

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^


GUA BLOG


CARI MEMBER

BUSUK

PING JE