Tuesday, July 30, 2013

Dugaan di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum

Sambut puasa syiela di serang asthma.huhuhu ulang pergi hospital ambil nab(nabuliser). Kemudian di bernarkan balik tapi malamnya kembali penat.Esok pagi ke hospital sekali lagi lagi.Kali ni dorang bagi nab dan di beri suntikan sebabnya paru2 syiela dah membengkak.Huhuhu sakit tu mmg la sakit tapinya lepas dapat suntuikan tu tangan dan kaki kebas kebas.adess susah betul hidup..Sampai sekarang asthma x mau nak hilang.. batuk pun sama.. SO syiela berkawan rapat dengan segala maneka inhaler sekarang (2 je pun)

=================================

Di pagi yang hening dapat panggilan daripada mak.Seawal 4 pagi.Mak terkejut.Hang tak tidoq ka. saya jawab dak aih ni bangun nak masak makan soq (sahur).Awat mak tepon awai sangat ni.Rupanya mak nak bagitau bak (ayah)syiela dah di hantar ke hospital juga sebab di serang ashtma.

Tak lama lepas tu kak syiela telefon.Nangis nagis suruh balik cepat.Pak teruk sangat dah ni.Dia kat zon Merah.Setelah di bagi nab penat still teruk.Paru2 tak dapat terima oksigen jadi doktor suggest tuk jolok tiub dari kerongkong untuk membantu ( tapi yg ni kurang membantu katanya) dan lagi satu alternative tebuk kat leher ( yang ni amat membantu).tapi risiko yang ni pak mungkin akan koma selama 2 minggu.Kiranya mengikut perkiraan doktor masa tu 50-50.

Kakak yang kat hospital masa tu telefon kami dan dia bg keputusan tak nak sebarang bantuan.Cuma bagi nab je yang paling kuat dan paling hebat ubat yang ada kat situ.Kami tak mau sakitkan pak.Dan alhamdulillah keputusan kak betul.Pak kembali sihat ( walau semput tetap ada).

Setelah 4 hari di wad pak di benarkan pulang dan kembali ke hospital bila rasa teruk (walau discharge [ak tetap penat seperti biasa).Cumanya dapat bertahan ja.Kat rumah memang ada satu mesin khas tuk pak ambil nab bila diperlukan.

==================================

Pagi ni dapat call dari kakak seawal 6 pagi.Hati dah berdetak kencang,Ingatkan pak diserang asthma sekali lagi.Rupanya akak menyampaikan perkhabaran yang tok cik dah meninggal dunia.. Al-Fatihah..Moga rohnya di tempatkan di kalangan yang beriman...


Syiela nak balik Alor setar menziarah.terlalu banyak jejak yang belum terbalas..In sha Allah syiela cuba jejak secara perlahan..

14 comments:

  1. Assalamualaikum Syiela ..intan baca ni berdebar2 tau….tersangat…syiela bila terbaca kisah2 sakit ni kan..terdetik di hati intan, syiela dah beli insurans ka…mana la tau future kita x jangka kan apa akan jadi ..eh syeila ada wasup? wasup la intan, leh kita borak2....intan kalau x dan terjah rumah kawan2 atau lama x on blog intan wasup ja kawan2 tanya habaq …jadi x putus la sahabat tu teruih..hehe..

    ReplyDelete
  2. Semoga Syiela cepat sembuh seperti biasa,begitu juga ngan pak Syiela dan al-fatihah buat arwah pakcik,semoga dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  3. semoga syiela tabah ye menghadapi dugaan di bln yg penuh barakah ini...
    salam takziah

    ReplyDelete
  4. Allah... Banyaknya dugaan...

    ReplyDelete
  5. Innalillahhirrojium....Semoga bapak cepat sihat ya...

    ReplyDelete
  6. bersabarlah dengan dugaanNyakan... semoga dipermudahkan oleh Allah semuanya...

    ReplyDelete
  7. Al-fatihah...takziah ya dik....

    Semoga ayah Syiela cepat sembuh ...Syiela sendiri pun jaga kesihatan tau.....

    ReplyDelete
  8. sabar ye syiela. tiap dugaan tu ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  9. innalillah...
    and do take care of urself k
    dekat nak raya ni tak best la kalau tak sihat

    ReplyDelete
  10. Sabar ya.. semoga Allah permudahkan segalanya dan diberikan kesihatan yg baik.

    ReplyDelete
  11. Selamat Hari Raya dan semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  12. Begitulah Syiela.. kadang Allah masih nak membantu yg sikit belum tentu pergi dulu dan yg tak diduga akan pergi dulu..

    Moga ayah Syiela terus diberi kesabaran dan akan pulih sepenuhnya.

    Selamat Hari Raya dari kakak.

    ReplyDelete
  13. try makan le jus syiela,tapi ros saran jumpa doktor ashaari.produk organik.mcm ros ada resdung n batuk sampai dada pun dah prob.doktor kata ada asthma,since makan tu mmg batuk n lendir keluar banyak

    ReplyDelete

Orang Sayang Darwisy ^_^